vrijdag 15 juni 2012

Instant messaging, de uitvinding van de eeuw als je het mij vraagt. Hoe makkelijk kan het zijn om in contact te komen met elkaar. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een account aanmaakte op MSN. Ik was niet weg te slaan bij de computer. Het enige wat je nodig had was een internetverbinding en je kon met iedereen, ongeacht waar ze waren, praten. Familie in Canada, maar ook de buurjongens konden bereikt worden door middel van MSN.

Naast privegebruik van instant messaging, ben ik bij Aegon in aanraking gekomen met chatten tussen medewerkers. In de periode dat ik daar werkte, hebben ze een bepaald chatprogramma geïnstalleerd waardoor collega's makkelijker contact met elkaar konden hebben. Je hoefde niet meer een e-mail te sturen, de telefoon te pakken. Nee je begon gewoon een chatbericht. Ik vond het natuurlijk erg leuk, immers er zat een vriendin op een andere afdeling. Het chatprogramma was uiteraard niet bedoeld voor onzinberichtjes, maar ja je voorkomt het niet altijd.

Ik ben van mening dat het heel handig kan zijn om gebruik te maken van een chat. Mits het uiteraard professioneel gebruikt wordt. En dan bedoel ik: voor bedrijfsdoeleinden en niet voor gezellige praatjes over het weekend. Ik denk dat een bibliotheek heel goed een chatprogramma zou kunnen inzetten om dichter bij de klant te komen. De stap om een chat te beginnen is in mijn optiek kleiner dan de telefoon pakken. Ik heb dit zelf ervaren met Telfort. Zij maken gebruik van een chat. Ik heb meerdere malen mijn vraag via een chat gesteld. Dit scheelde al snel een aantal minuten. Je staat immers altijd in de wacht (telefoon)...*ergernis*

Zelf vind ik face to face contact met collega's fijner dan contact door middel van een chatprogramma. Ik zou het dus minder snel intern inzetten, maar het lijkt mij wel de moeite waard om een dergelijk programma in te zetten om in contact te komen met klanten.

1 opmerking:

  1. heb ik een heel verhaal getypt en wil dat publiceren....loopt mijn pc vast, dus hele verhaal weg. Soms heb ik een hekel aan computers.
    Maar dan nog maar een keer: we heben ooit een chatfunctie gehad, maar ide is later weer wegbezuinigd, ditzelfde geldt ook voor Aladin, een schriftelijke vraagbak. Zonde en een kwestie van verkeerde prioriteiten stellen (mijns inziens). maar in deze tijd zou je inderdaad natuurlijk een chatfunctie moeten hebben als bedrijf. Wij moeten juist het goede voorbeeld geven als "Huizen van Mediawijsheid", zoals bibliotheken de laatste jaren genoemd worden.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen